"Ace of Base – All That She Wants" kertoo menestysyhtyeen uskomattoman tarinan – dokumentin ensimmäinen osa vappuna Viaplayssa

26 huhtikuuta 2024 - Viimeksi päivitetty 9 toukokuuta 2024

Ace of Base on myynyt lähes 50 miljoonaa levyä siitä lähtien kun bändi tuli listoille vuonna 1992. Guinnessin ennätysten kirja on nimennyt Happy Nation/The Sign -levyn kaikkien aikojen myydyimmäksi debyyttialbumiksi. Viaplay julkaisee nyt kolmiosaisen dokumenttisarjan, joka kertoo yllättävän ja sensuroimattoman tarinan yhtyeen maailmanvalloituksesta ja noususta listojen kärkeen, sekä kuinka menestyksellä oli hintansa. Ace of Base – All That She Wants -sarjan ensimmäinen jakso nähdään Viaplayssa 1. toukokuuta. "Joidenkin muistojen näkeminen uudelleen satutti, toiset taas tekivät minut onnelliseksi. Vähän kuin todellisuus itse", Jenny Berggren sanoo. Katso sarjan traileri tästä.

Dokumentti Ace of Base – All That She Wants sisältää ennennäkemätöntä kulissientakaista arkistomateriaalia yhtyeen läpimurrosta vuodelta 1992 ja sitä seuranneilta menestysvuosilta. Kolmiosaisessa dokumentissa näitä ainutlaatuisia materiaaleja täydennetään haastatteluilla ja pääsemme näkemään uskomattoman tarinan siitä, kuinka Ace of Basesta tuli yksi maailman suurimmista popbändeistä.

"Kolmekymmentä vuotta on kulunut ja puhumme siitä kuin eilisestä. Se (All That She Wants) ei ole vain laulu, se on kulttuurinen ilmiö", toteaa dokumentissa taiteilija Wyclef Jean.

Ace of Base – All That She Wants kertoo sisaruksista Jenny, Malin ja Jonas Berggren sekä Ulf Ekbergistä koostuvan bändin menestystarinan. Sekä takaiskuista, joiden kanssa yhtye kamppaili, ja jakautumisesta ryhmän sisällä.

”Olemme taistelleet, rakastaneet ja antaneet anteeksi. Meillä on ollut maailmanura ja menneet sen myötä kuuhun ja takaisin. Elämässä kotona oli yhtäkkiä kuusi kertaa enemmän painovoimaa, ja oli helppo leijua ilmassa työskennellessä. Mutta me pidimme toisemme maadoittuneina ja kannoimme usein toistemme taakkoja. Siitä olen ehkä eniten ylpeä tänään", Jenny Berggren kertoo.

Ace of Base ei ole koskaan saanut kotimaassaan Ruotsissa tunnustusta, joka sen kuuluisi 50 miljoonan myydyn levyn myötä ansaita. Bändi on Ruotsin historian kolmanneksi suurin popvientituote Abban ja Roxetten jälkeen.

"On kulunut yli 30 vuotta siitä, kun teimme jälkemme historiaan. Se on virstanpylväs, jota katsomme taaksepäin ylpeydellä ja tietyllä ihmetyksellä siitä, että musiikkimme on edelleen niin suosittua. Tarinaamme ei ole koskaan jaettu ulkomaailmalle niin avoimesti ja rehellisesti kuin tässä dokumentissa. Toivomme, että se ei ainoastaan viihdytä fanejamme, vaan antaa myös syvemmän ymmärryksen matkastamme ja intohimosta, joka on ajanut meitä eteenpäin, Ulf Ekberg sanoo.

Jenny Berggren muistelee lämmöllä suomalaisyleisöä ja suomalaisia nuoruudenystäviään: ”Kasvoin varhaisimmat teinivuoteni kotikaupunkini Göteborgin suomalaisyhteisössä ja työskentelin heidän viikonloppudiskoissaan. Ystäväni siellä seurasivat kehitystäni laulamisessa ja tanssimisessa. He tiesivät, että rakastin tehdä musiikkia studiossa sisarusteni Jonaksen ja Linnin kanssa. Muistan miten hyvältä tuntui kun tajusin, että laulajaurani vie minut heidän kotimaahansa Suomeen ja ystäväni seurasivat mediaa ja olivat ylpeitä ja onnellisia puolestamme. Suomalaiset ottivat musiikkimme vastaan avosydämin, ja tajusin, että voisimme olla muutakin kuin vain yhden hitin ihme”, Jenny muistelee.

”Muistan myös, kuinka poikani juhli 10-vuotissyntymäpäiväänsä lavalla yhdellä Suomessa tekemistäni keikoista ja siellä 10 000 ihmisen yleisö lauloi hänelle. Toivon todella, että tämä dokumentti tuo minut vielä monta kertaa Suomeen, yhteen maailman hienoimmista maista”, Jenny jatkaa.

Ace of Base - All That She Wants -dokumenttisarjan on luonut ja ohjannut Jens von Reis, joka työskenteli dokumentin parissa pari vuotta.

”Voisi kuvitella, että Ace of Base -ilmiö on vain iloinen menestystarina. Mutta julkisivun takaa löysin paitsi tarinan rakkaudesta, unelmista ja ystävyydestä, niin myös katkeruudesta, mustasukkaisuudesta ja epäluulosta. Nämä elementit tekevät tästä dokumentista haastavimman työn, jonka olen koskaan tehnyt", sanoo Jens von Reis.

Ace of Base - All That She Wants -dokumentin on tuottanut Nexiko-yhtiöstä Daniel Andreasson ja Viaplay Groupin vastaavana tuottajana toimi Johan Wennberg. Dokumentti koostuu kolmesta jaksosta, joista ensimmäinen nähdään Viaplayssa 1. toukokuuta. Sarjan loput jaksot ilmestyvät viikoittain Viaplayssa. Dokumentin virallinen traileri ja kuvat ovat ladattavissa alta.

Erika Miramo, Head of Marketing & PR, Viaplay Group